Две удивителни концепции за мотоциклет провокират бъдещето

четвъртък, 15 май 2014 г.


В сравнение с колата, мотоциклета е по-евтин и енергийно по-ефективен. Така се получава, когато се намали броя на колелата наполовина - от 4 на 2. Но какво става, ако броят им се намали отново наполовина - от 2 на 1?
Преди десетилетие идеята за моторизиран мотоциклет с едно колело (Unicycle) би изглеждала неосъществима. Дори и ако можеше да се поддържа баланс, не би било възможно да се отиде по-далеч от скоростта при ходене. При по-висока скорост моторът или ще се преобърне или ще спре.
Тогава се появи персоналното превозно средство „Segway”, което показа как жироскопите могат да се използват не само за да се поддържа баланс на движещ се обект, но и да го контролират чрез движението на тялото. 
Нека разгледаме два мотоциклета с по едно колело (Motorunicycles) - или поне така изглеждат на пръв поглед - моторизирани велосипеди с едно колело. В действителност, всеки от тях използва допълнително колело (макар и по различен начин). И нито един не запалва мотора по традиционния начин.

                                                              The Embrio


"Ембрио" е концепция за дизайн на установената в Монреал компания „Bombardier Recreational Products” - добре известна със своите ATV джетове и моторни шейни. Идеята е, това едноколесно чудо да се захранва с водородна горивна клетка. Или поне става едноколесно, когато се движи със скорост над 20 км/ч. При тази скорост, или когато превозното средство е спряло, по-малкото предно колело се спуска като колесник на самолет. Това предно колело помага при спиране и стабилизиране, но не е необходимо за баланса на водача. Жироскопите на "Ембрио" го поддържат изправен върху голямото колело.
Моделът "Ембрио" е построен от високотехнологични материали - главно полипропилен и сантопрен (Santoprene) с магнезиева отливка. Ускоряването се контролира чрез тригера на дръжката. Кормилното управление се ръководи изцяло чрез пренасочване на телесната маса. Максималната скорост е 60 км /ч.


                                                         The Uno


Най-впечатляващото за "Уно", в сравненение с "Ембрио" е, че той е продукт на въображението на Бен Гулак (Ben Gulak), който разработва своя мотор с едно колело едва деветнадесет годишен. Въпреки че технически погледнато, "Уно" на Гулак всъщност има две колела. Те са поставени много близо едно до друго, на около инч разстояние. Тази двуколесна система значително подобрява стабилността. Когато управляващият се накланя при завой, външното колело се спуска, а вътрешното се повдига, поддържайки съответствие между гумите върху земята.
Гулак изгражда "Уно" на основата на една модифицирана ЯмахаR1. Той премахва газовият двигател на Ямаха и го заменя с електрически. Двигател, за който изчислява, че може да му даде максимална скорост от около 64 км/ч. Това е само предварително пресмятане, защото самият Гулак никога не е вдигал повече от 24-25 км/ч. И тук управлението и ускорението се контролират изцяло чрез изместване на центъра на тежестта на тялото. Няма волан. Няма спирачки. Толкова е съвършен, че не е необходимо да се вдига повече от 25 км/ч .. или не..?

Източник: icreatived.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар